Podręcznik programowania strukturalnego Cisco Glc Zxsm

Podręcznik programowania strukturalnego Cisco Glc Zxsm to kompleksowa instrukcja programowania dla profesjonalistów Cisco i entuzjastów programowania. Podręcznik zawiera wszystkie potrzebne informacje do prawidłowego zaprogramowania routerów Cisco i świadczy usługi przetwarzania danych i bezpieczeństwa sieci. Zawiera wszystkie wymagane konfiguracje, które są konieczne do prawidłowego działania sieci. Zawiera także wskazówki dotyczące tworzenia skryptów i instrukcji, które mogą być wykorzystane do automatyzacji i optymalizacji sieci. Podręcznik jest kompatybilny z wszystkimi wersjami systemów operacyjnych Cisco i jest dostarczany z wszystkimi wymaganymi narzędziami i funkcjami do tworzenia sieci.

Ostatnia aktualizacja: Podręcznik programowania strukturalnego Cisco Glc Zxsm

PODOBNE DO: Programowanie strukturalne i obiektowe. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk. Wydanie II poprawione - książka - CYFROTEKA. PL

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz

0160401909024147030na godz. na dobęw sumie

Programowanie strukturalne i obiektowe. Wydanie II poprawione - książka
Tomasz Rudny-25%
Helion Edukacja
Technik informatyk nie jest zwykłym użytkownikiem komputerów. Jeśli uczeń wybiera szkołę o takim profilu, z czasem staje się prawdziwym komputerowym ekspertem.Programowanie komputerów osobistych stanowi esencję informatyki. Jest twórcze i wymiernie wpływa na działanie sprzętu, na którym pracujemy - w tym na jego użyteczność oraz efektywność. Bez odpowiedniego oprogramowania niemożliwe jest funkcjonowanie stron internetowych, programów biurowych i bankowych czy nawet sprzętu AGD. Umiejętność programowania w dzisiejszym świecie jest wręcz nieodzowna w zawodzie inżyniera, technika, webmastera czy naukowca.'Programowanie strukturalne i obiektowe. Wydanie II' w przystępny sposób wyjaśnia wszystkie niezbędne terminy, tak aby nawet osoba, która nigdy nie miała styczności z programowaniem, mogła je bez przeszkód zrozumieć. Podręcznik został podzielony na części stanowiące trzy oddzielne kursy programowania: w językach Pascal, C++ oraz Java. W czasie realizacji materiału uczniowie poznają najważniejsze elementy tych języków. Każdą część zamyka rozbudowany i ciekawy przykład podsumowujący.Do książki została dołączona płyta CD zawierająca ważne i interesujące informacje dodatkowe, które ze względów praktycznych nie mogły ukazać się w wersji drukowanej. Znajduje się tam kurs wprowadzający do programowania w Windows za pomocą WinAPI, omówienie zagadnień pracy grupowej, projektowania oprogramowania i optymalizacji kodu, a także wybrane tematy uzupełniające, m. in. wiadomości dotyczące reprezentacji pozycyjnej liczb.
Wszystkie kategorieTylko komputery i informatykaTylko pozostałe kategorie

Książki podobne do wybranej publikacji

Kwalifikacja E14. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - książkaJolanta Pokorska-25%

Numer dopuszczenia MEN: 50/2013


Technik informatyk nie jest zwykłym użytkownikiem komputerów. Jeśli uczeń wybiera szkołę o takim profilu, z czasem staje się prawdziwym komputerowym ekspertem.

Kwalifikacja E. 14. dotyczy tematów związanych z tworzeniem aplikacji internetowych oraz projektowaniem i tworzeniem baz danych. Pierwszy podręcznik z tej serii zawierał wiedzę z zakresu projektowania i tworzenia stron internetowych...

Kwalifikacja E. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - książkaTomasz Kowalski-25%

Technik informatyk nie jest zwykłym użytkownikiem komputerów. Jeśli uczeń wybiera szkołę o takim profilu, z czasem staje się prawdziwym komputerowym specem.

Kwalifikacja E. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk jest zgodny z nową podstawą programową kształcenia zawodowego. Zebrano tu wszystkie najważniejsze wiadomości...


Kwalifikacja E. Część 1 - książkaBarbara Halska, Paweł Bensel-25%

Technik informatyk nie jest zwykłym użytkownikiem komputerów.

Kwalifikacja E. Część 1 jest doskonałą merytorycznie odpowiedzią na wprowadzenie nowej podstawy programowej...


Kwalifikacja E. Tworzenie stron internetowych - książka

Numer dopuszczenia MEN: 13/2013

Technik informatyk nie jest zwykłym użytkownikiem komputerów. skupia się na tworzeniu aplikacji internetowych oraz pracach związanych z bazami danych. Opracowany z myślą o przyszłych technikach informatyki podręcznik Tworzenie stron internetowych...


Programowanie strukturalne i obiektowe. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - książkaAdam Majczak-25%

Podręcznik jest zgodny z podstawą programową kształcenia w zawodzie technik informatyk 312[01\.

Znajomość podstaw programowania - zarówno strukturalnego, jak i obiektowego - jest integralną częścią wykształcenia technika informatyka. Dzięki temu podręcznikowi uczeń zapozna się z metodologią programowania, opanuje zasady pisania i modyfikowania istniejących programów, a także utrwali wiadomości... pl/ebooki/Kwalifikacja_E_14__Czesc_3__Tworzenie_aplikacji_internetowych__Podrecznik_do_nauki_zawodu_technik_informatyk-ksiazka/p0013564i001">Kwalifikacja E. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - książka

Numer dopuszczenia MEN: 13/2014

Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie technik informatyk dotyczą między innymi tworzenia aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowania tymi bazami. Trzecia część podręcznika omawiająca kwalifikację E... pl/ebooki/Kwalifikacja_E_12__Montaz_i_eksploatacja_komputerow_osobistych_oraz_urzadzen_peryferyjnych__Podrecznik_do_nauki_zawodu_technik_informatyk-ksiazka/p0013308i001">

Numer dopuszczenia MEN: 2/2013

Technik informatyk nie jest zwykłym użytkownikiem komputerów.

Kwalifikacja E. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk jest zgodny z nową podstawą programową kształcenia zawodowego...

Kwalifikacje E. Ćwiczenia praktyczne do nauki zawodu technik informatyk - ebook/pdfPiotr Siewniak-25%

Technik informatyk nie jest zwykłym użytkownikiem komputerów.
Materiał zawarty w książce Kwalifikacje E. 9. Ćwiczenia praktyczne do nauki zawodu technik informatyk jest zgodny z podstawą programową kształcenia w zawodzie technik informatyk... pl/ebooki/Urzadzenia_techniki_komputerowej__Podrecznik_do_nauki_zawodu_technik_informatyk-ksiazka/p0012297i001">Urządzenia techniki komputerowej. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - książka

Numer dopuszczenia MEN: 38/2010

Technik informatyk niewątpliwie musi posiadać wszelkie umiejętności związane z obsługą i serwisowaniem komputerów oraz urządzeń peryferyjnych. Powinien także potrafić zdiagnozować pojawiające się problemy oraz doskonale rozumieć rolę poszczególnych komponentów składających się na sprawny komputer... pl/ebooki/Oprogramowanie_biurowe__Podrecznik_do_nauki_zawodu_technik_informatyk-ksiazka/p0012052i001">Oprogramowanie biurowe. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - książka

Numer dopuszczenia MEN: 15/2010

Doskonała znajomość możliwości oferowanych przez oprogramowanie biurowe to jedna z umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu technika informatyka.

Niniejszy podręcznik zawiera teoretyczne oraz praktyczne (realizacja konkretnych projektów) omówienie wielu istotnych zagadnień z tego zakresu... pl/ebooki/Urzadzenia_techniki_komputerowej__Podrecznik_do_nauki_zawodu_technik_informatyk-ksiazka/p0012286i001">

Kwalifikacja EE. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - książka

Technik informatyk to nie tylko tytuł uzyskany po ukończeniu szkoły średniej, ale i zawód będący
przepustką do kariery. Dzięki solidnej podstawie teoretycznej i na bieżąco wprowadzanym uaktualnieniom podręcznika uczniowie — już jako absolwenci — łatwo nawiążą współpracę z firmami informatycznymi, także tymi przygotowującymi aplikacje desktopowe dla największych przedsiębiorstw w kraju i za granicą...

Programowanie zorientowane obiektowo - książkaBertrand Meyer-25%Helion

Poznaj reguły projektowania i programowania obiektowego

  • Elementy techniki obiektowej
  • Metodyka tworzenia oprogramowania
  • Implementacja mechanizmów obiektowych
  • Programowanie zorientowane obiektowo to technika, która w ciągu ostatnich lat zyskała niezwykłą popularność. Języki programowania obiektowego święcą triumfy, a metodologie projektowania oparte na analizie obiektowej stają się standardami przemysłowymi...

    Programowanie strukturalne - ebook/epubWitold Malina, Piotr Mironowicz-25%Wydawnictwo Naukowe PWNW połowie lat sześćdziesiątych rozwój sprzętu komputerowego oraz języków programowania umożliwił tworzenie bardziej złożonych programów. Różne podejścia do ich wytwarzania oraz szeroka dyskusja programistów doprowadziły do opracowania i sformułowania reguł programowania strukturalnego. Są one uniwersalne i aktualne do dziś oraz stanowią podstawową wiedzę dla wszystkich programistów...

    Java. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami - książkaMirosław J. Kubiak-25%

    Java w analizie konkretnych przykładów

  • Proste operacje wejścia/wyjścia
  • Tablice oraz iteracje
  • Programowanie obiektowe i pliki tekstowe
  • Java to jeden z najważniejszych używanych obecnie obiektowych języków programowania. Do jego największych zalet należą łatwe przenoszenie programów między platformami i możliwość stosowania na urządzeniach przenośnych. Dobry programista, student lub nauczyciel informatyki...



    Multimedia i grafika komputerowa. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - książka

    Numer dopuszczenia MEN: 24/2010

    Profesjonalny technik informatyk nie może obyć się bez znajomości zasad działania programów graficznych i multimedialnych. Dzięki temu podręcznikowi uczeń bez trudu opanuje rozpoznawanie popularnych formatów zapisu plików, zrozumie podstawowe różnice między nimi oraz samodzielnie przeprowadzi analizę... pl/ebooki/Multimedia_i_grafika_komputerowa__Podrecznik_do_nauki_zawodu_technik_informatyk-ksiazka/p0012295i001">

    Podręcznik jest zgodny z podstawą programową kształcenia w zawodzie technik informatyk 312[01\.

    Numer dopuszczenia MEN: 24/2010

    Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami - książka

    Turbo Pascal w analizie konkretnych przykładów

  • Tablice, iteracje oraz instrukcje warunkowe
  • Turbo Pascal to wciąż popularny proceduralny język programowania, który doskonale nadaje się do nauki programowania strukturalnego. Dobry programista, student lub nauczyciel informatyki, a także każdy człowiek zainteresowany programowaniem powinien znać podstawy tego...



    Technik informatyk. Testy i zadania przygotowujące do egzaminu zawodowego - książka

    Kompetencje i umiejętności zawodowe technika informatyka muszą zostać zweryfikowane za pomocą sprawdzianu z wiedzy zdobytej przez ucznia w trakcie całegoprocesu nauczania. Jak każdy egzamin, i ten wymaga starannego przygotowania, zapoznania się z przykładowymi pytaniami oraz rozwiązania wielu zadań.

    Warto zorientować się także, jakie typy pytań pojawiały się na egzaminach w latach poprzednich... pl/ebooki/Jezyk_C____Efektywne_programowanie_obiektowe-ksiazka/p001923i001">Język C++. Efektywne programowanie obiektowe - książkaKayshav Dattatri-25%

    Poznaj metody programowania
    stosowane przez profesjonalistów

    Programowanie obiektowe jest nierozerwalnie związane z językiem C++. Koncepcje i metody programowania obiektowego, niezbędne do swobodnego posługiwania się tą techniką, pomimo pozornej prostoty są stosunkowo trudne do opanowania. Projektowanie aplikacji w języku C++ wymaga jednak nie tylko znajomości podstawowych zasad programowania obiektowego...

    Programowanie. Od podstaw - książkaAdrian Kingsley-Hughes, Kathie Kingsley-Hughes-25%

    Przystępny kurs programowania dla wszystkich

  • Poznaj najpopularniejsze języki programowania
  • Zorganizuj sobie pracę przy tworzeniu aplikacji
  • Napisz własny program
  • Przetestuj aplikacje i usuń błędy
  • Mimo dynamicznego rozwoju informatyki wśród większości użytkowników komputerów nadal istnieje przekonanie, że programowanie jest zajęciem dla wybrańców posiadających ogromną i niemal tajemną wiedzę... pl/ebooki/Turbo_Pascal_i_Borland_C____Przyklady__Wydanie_II-ksiazka/p0011133i001">Turbo Pascal i Borland C++. Wydanie II - książkaKazimierz Jakubczyk-25%

    Doskonały wstęp do przygody z programowaniem

    Środowiska programistyczne Turbo Pascal i Borland C++ mimo swojego wieku nadal są powszechnie wykorzystywane podczas nauki podstaw programowania. Oczywiście do nauki można również wykorzystać dostępne obecnie doskonałe środowiska wizualne, lecz podstawy języka łatwiej jest opanować, posługując się prostszym narzędziem. Turbo Pascal i Borland C++ są proste w obsłudze...

    C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami - książka

    C++ w analizie konkretnych przykładów

  • Tablice, iteracje oraz podprogramy
  • Odrobinę zapomniany już język C++ wciąż ma ogromną wartość; w wielu miejscach i zastosowaniach nadal sprawdza się znakomicie. Dobry programista, student lub nauczyciel informatyki, a także każdy człowiek zainteresowany programowaniem powinien znać podstawy tego języka i umieć rozwiązywać... pl/ebooki/Java__Programowanie_obiektowe-ksiazka/p0011111i001">Java. Programowanie obiektowe - książkaMarek Wierzbicki-25%

    Doskonałe wprowadzenie w świat obiektowości

  • Podstawowe zasady programowania obiektowego
  • Programowanie sterowane zdarzeniami
  • Obsługa wyjątków i wielowątkowości
  • Programowanie obiektowe to technologia, która zdobyła już bardzo mocną pozycję wśród twórców oprogramowania. Nadal jednak wielu programistów, którzy zdobywali doświadczenie, używając języków proceduralnych...

    Praktyczny kurs Java. Wydanie II - książkaMarcin Lis-25%

    Opanuj język programowania, który zmienił oblicze sieci

  • Jakie elementy tworzą język Java?
  • Jak wykorzystać pełnię możliwości programowania obiektowego?
  • Jak tworzyć własne aplety i aplikacje?
  • Interesuje Cię język programowania, który zyskuje coraz większą popularność wśród twórców rozwiązań korporacyjnych? A może zamierzasz tworzyć aplikacje dla urządzeń mobilnych...

    Język C++. Pierwsze starcie - książkaZbigniew Koza-25%

    Poznaj tajniki programowania w C++

  • Jak skonstruowany jest program w języku C++?
  • Na czym polega programowanie obiektowe?
  • Jak korzystać z bibliotek?
  • C++ to jeden z najpopularniejszych języków programowania. Stosowany jest zarówno przez profesjonalistów, jak i hobbystów. Wszyscy jego użytkownicy doceniają elastyczność, ogromne możliwości i szybkość działania napisanych w nim programów... pl/ebooki/Programowanie_dla_poczatkujacych_w_24_godziny__Wydanie_III-ebook/p0013931i001">Programowanie dla początkujących w 24 godziny. Wydanie III - ebook/pdfGreg Perry, Dean Miller-25%Dziś mało kto potrafi obejść się bez komputera. Te niezwykle pożyteczne urządzenia służą do pracy i rozrywki, komunikowania się, diagnozowania chorób, zarządzania firmą, a nawet prowadzenia wojen. Właściwie trudno byłoby wyobrazić sobie dziedzinę, w której komputery i to, co potrafią, byłoby zbędne. Właśnie dlatego we współczesnym świecie umiejętność programowania jest bardzo cennym atutem...



    Programowanie obiektowe w Visual Basic. NET dla każdego - książkaRichard Simon, Leslie Koorhan, Ken Cox-25%Visual Basic to język programowania pozwalający nawet początkującym programistom pisać zaawansowane aplikacje wykorzystujące wszystkie możliwości systemów operacyjnych z rodziny Windows. Jego kolejne wersje w coraz większym stopniu korzystały z technik programowania zorientowanego obiektowo (OOP). Najnowsza z nich, Visual Basic. NET jest uwieńczeniem tej ewolucji.

    Jeśli chcesz tworzyć aplikacje w VB...

    C++. Vademecum profesjonalisty - książkaNicolai M. Josuttis-25%C++ jest obecnie wiodącym językiem programowania obiektowego. Jego podstawowymi zaletami w stosunku do innych języków obiektowych jest wysoka efektywność i uniwersalność. Stosowany jest do tworzenia komercyjnego oprogramowania oraz efektywnych rozwiązań złożonych problemów.Książka krok po kroku omawia wszystkie właściwości języka i wyjaśnia sposoby ich praktycznego użycia. Przedstawione przykłady programów nie są zbyt skomplikowane...

    Technik informatyk to nie tylko tytuł uzyskany po ukończeniu szkoły średniej, ale i zawód będący przepustką do kariery. Dzięki solidnej podstawie teoretycznej i bieżącym uaktualnieniom podręcznika uczniowie - już jako absolwenci - łatwo nawiążą współpracę z firmami informatycznymi, także tymi, które specjalizują się w tworzeniu baz danych i administrowaniu nimi. Autorka książki opracowała pozycję na wysokim poziomie merytorycznym... pl/ebooki/Java_w_24_godziny__Wydanie_VIII-ksiazka/p0015565i001">Java w 24 godziny. Wydanie VIII - książkaRogers Cadenhead-25%

    Java to język programowania, którego warto się nauczyć. To technologia nowoczesna i użyteczna, a jej możliwości doceniają nawet największe firmy z całego świata. Jest to przy tym język dojrzały i lubiany, cieszący się wsparciem ogromnej rzeszy pasjonatów programowania. Na tym jednak nie koniec zalet Javy: nauka tego języka należy do prostych i przyjemnych. Aby zacząć pisać aplikacje w Javie...


    Java. Wydanie X - książkaHerbert Schildt-25%

    Niemal od chwili swojego powstania Java jest jednym z najważniejszych i najpopularniejszych języków programowania. Dzieje się tak dzięki konsekwentnemu rozwijaniu tego języka i poszukiwaniu coraz to nowszych technologii. Sprawia to, że Java jest pierwszym i najlepszym wyborem dla programistów zainteresowanych tworzeniem aplikacji internetowych. Oprócz tego nadaje się do wielu innych zastosowań... pl/ebooki/Java__Podstawy__Wydanie_VIII-ksiazka/p0011664i001">Java. Wydanie VIII - książkaCay S. Horstmann, Gary Cornell-25%

    Zacznij tworzyć niezależne od platformy aplikacje jeszcze dziś!

  • Jakie nowości kryją się w Java Standard Edition 6?
  • Jak rozpocząć przygodę z językiem Java?
  • Jak wykorzystać wielowątkowość?
  • Język programowania Java został stworzony i jest rozwijany przez firmę Sun Microsystems. Możliwość zastosowania go na różnych platformach została doceniona przez wielu programistów na świecie...

    Żeby nauczyć się programować, trzeba... programować. I nie przeskoczysz tego nawet, jeśli przeczytasz tysiące stron mądrych podręczników. To jednak nie znaczy, że są one całkiem bezużyteczne. Dobra książka może pomóc poszerzeniu horyzontów i uporaniu się z problemami, które ktoś już dawno rozwikłał.

    Książki, tradycyjne nośniki wiedzy, które nie wymagają dostępu do internetu i prądu. Dobre źródło informacji niezależnie od tematu. Szczególnie na bardziej zaawansowanym poziomie, kiedy chcesz usystematyzować wiedzę z wąskiego zakresu. Co prawda nie ma tu feedbacku, jaki dają nowoczesne narzędzia, informacji nie da się zaktualizować, przez co najzwyczajniej w świecie się starzeją, no i nie przygotują Cię raczej do pracy w zawodzie programisty. Niezależnie od tego, jaką formę nauki wybierzesz, pamiętaj, że prędzej czy później i tak musisz usiąść przed klawiaturą. Z drugiej strony książki są często o wiele rzetelniej i uważniej opracowywane niż darmowe materiały w sieci. Książki budzą większe zaufanie, cieszą się autorytetem i wymagają odpowiedniej uwagi. Którym z nich warto ją poświęcić?

    1. Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty

    Autor: Robert C. Martin

    Czy wiesz kim jest Wujek Bob? Każdy, kto rozpoczyna swoją przygodę z programowaniem, prędzej czy później trafi na ten pseudonim. To Robert C. Martin, gwiazdor branży IT, autor książek i popularny mówca na światowych konferencjach. “Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty” opisuje najlepsze metody tworzenia dobrego kodu, jego formatowania, maksymalizowania czytelności, różnice między dobrym kodem a złym, zasady, wzorce, wyjątki. Robert C. Martin napisał również takie książki jak: Mistrz czystego kodu. Kodeks postępowania profesjonalnych programistów (Helion, 2013), opublikował setki artykułów, rozpraw i wpisów na blogach. Działał jako redaktor naczelny magazynu „The C++ Report” i był pierwszym przewodniczącym organizacji Agile Alliance. Założył i prowadzi międzynarodową firmę Object Mentor Inc., skupiającą doświadczonych programistów i menedżerów specjalizujących się we wspomaganiu firm w realizacji trudnych projektów.

    2. Sztuka kodowania. Sekrety wielkich programistów

    Autor: Peter Seibel

    Kolejnym, często polecanym początkującym programistom autorem, jest Peter Seibel. Książka, reklamowana hasłem “Zajrzyj bezkarnie programiście przez ramię! ” ma być odpowiedzią na pytanie, czym naprawdę jest programowanie. Znajdziesz w niej także rozważania na temat tego, czy istnieje bezbłędny program. Jej autor przeprowadza wywiady z najbardziej rozpoznawalnymi osobami z branży, które opowiadają o swoich pierwszych krokach w świecie programowania, wspominają, jak nauczyły się swojego pierwszego języka oraz jak widzą tę gałąź wiedzy w przyszłości. Po Petera Seibela można sięgnąć też w anglojęzycznej wersji czytając ponad 600-stronicową książkę “Coders at Work”.

    3. Nie każ mi myśleć!

    Autor: Steve Krug

    Poradnik, z którego dowiesz się, jak tworzyć strony i aplikacje tak, by były w pełni funkcjonalne. Autorem jest Steve Krug, konsultant do spraw funkcjonalności, któremu rozgłos przyniosły właśnie publikacje książek na temat funkcjonalności stron WWW. Pisał je, bazując na doświadczeniu zdobytym w takich firmach, jak Lexus. com, Apple, Bloomberg. com oraz International Monetary Fund.

    4. You Don't Know JS

    Autor: Kyle Simpson

    Niestety, a właściwie stety - nie wszystkie książki o programowaniu są dostępne w polskich przekładach. Większość z nich, tak jak i większość materiałów poświęconych nowym technologiom, publikowana jest w języku angielskim. Wielokrotnie powtarzaliśmy za całą branżą IT, że jednym z najważniejszych języków programisty jest właśnie angielski:) Jeśli zaś chodzi o książki Simpsona, można ich szukać także w wersji polskiej (TUTAJ wersja demonstracyjna), są to publikacje, które polecają również nasi Mentorzy. Zarówno tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z programowaniem i piszą swoje pierwsze linijki kodu, ale także bardziej zaawansowanym w temacie. Kyle Simpson to programista, propagator Open Web oraz wielki pasjonat języka JavaScript. Ja już wspominaliśmy na początku, nawet przeczytanie wszystkich jego tytułów nie uczyni z Ciebie programisty, ale w połączeniu z intensywną, praktyczną nauką na bootcampie na pewno będzie dobrym wsparciem i uzupełnieniem.

    5. Pragmatyczny programista. Od czeladnika do mistrza

    Autorzy: Andrew Hunt, David Thomas

    Od ambitnego do najlepszego - czyli jak stać się programistą wydajnym, dociekliwym i gotowym do wszelkich zawodowych wyzwań. To książka o najlepszych praktykach, najczęściej spotykanych pułapkach, poradnik o tym, jak pisać dynamiczny, elastyczny kod i o technikach efektywnego testowania oprogramowania. To leksykon wiedzy dla przyszłych programistów, zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają stawiać swoje pierwsze kroki. Pomocny w teoretycznym przyswojeniu takich pojęć jak zmienne, algorytmy i struktury obiektów.

    6. Thinking in Java

    Autor: Bruce Eckel

    Zasady projektowania obiektowego, wykorzystanie Javy w tworzeniu aplikacji, omówienie narzędzi i technik. Książka przeznaczona jest dla początkujących programistów i dla ekspertów. Prezentuje zarówno zagadnienia podstawowe, jak i zaawansowane. Projektowanie obiektowe, zasady dokumentowania kodu źródłowego, operatory i sterowanie przebiegiem wykonywania programu, inicjalizacja i usuwanie obiektów, kolekcje obiektów, obsługa błędów, operacje wejścia i wyjścia, programowanie współbieżne oraz projektowanie interfejsów użytkownika.

    Przekuj teorię na praktykę

    Jak się uczyć kodowania od podstaw? Jak robić to efektywnie? Jaki język wybrać, gdzie szukać materiałów? Książki to jeden ze sposobów na znalezienie odpowiedzi na początku drogi do świata IT. Pamiętaj jednak, że nowe technologie wciąż ewoluują i nawet tak świeże publikacje jak książki wydane pół roku temu, mogą tracić na swojej aktualności. Najlepszy dostęp do wiedzy, która przyda się na prawdziwym placu boju, mają Ci, którzy ją na co dzień wykorzystują. Takimi specjalistami są nasi Mentorzy, którzy na bootcampach uczą Kursantów Kodilli przede wszystkim tego, co przydaje się w pracy.

    Umów się na darmowe doradztwo zawodowe

    Programowanie strukturalne – paradygmat programowania opierający się na podziale kodu źródłowego programu na procedury i hierarchicznie ułożone bloki z wykorzystaniem struktur kontrolnych w postaci instrukcji wyboru i pętli. Rozwijał się w opozycji do programowania wykorzystującego proste instrukcje warunkowe i skoki. Programowanie strukturalne zwiększa czytelność i ułatwia analizę programów, co stanowi znaczącą poprawę w stosunku do trudnego w utrzymaniu „spaghetti code” często wynikającego z użycia instrukcji goto.

    Początki programowania strukturalnego przypadają na Lata 60. XX wieku, a ważnym głosem w dyskusji o programowaniu strukturalnym był list Edsgera Dijkstry Goto Statement considered harmful.

    Język programowania zgodny z paradygmatem programowania strukturalnego nazywa się językiem strukturalnym.

    Cechy charakterystyczne[edytuj | edytuj kod]

    Struktury kontrolne[edytuj | edytuj kod]

    Podstawowe struktury kontrolne jakie wymienia twierdzenie o programowaniu strukturalnym, z których możliwe jest zbudowanie dowolnego programu to:

    • Sekwencja – wykonanie ciągu kolejnych instrukcji
    • Wybór – w zależności od wartości predykatu wykonywana jest odpowiednia instrukcja. W językach programowania zazwyczaj reprezentowana przez słowa kluczowe if.. then.. else.
    • Iteracja – wykonywanie instrukcji póki spełniony jest jakiś warunek. Reprezentowana w różnych wariantach jako pętle oznaczane między innymi przez: while, repeat, for lub do.. until.

    Każda ze struktur kontrolnych może być też rozumiana jako pojedyncza instrukcja. Według pierwotnych założeń struktury kontrolne powinny posiadać jedno wejście i jedno wyjście.

    Podprogramy[edytuj | edytuj kod]

    Podprogramy pozwalają na wydzielenie pewnej grupy instrukcji i traktowania ich jako pojedynczej operacji, są dodatkowo mechanizmem abstrakcji.

    Bloki[edytuj | edytuj kod]

    W językach programowania bloki odpowiadają sekwencjom instrukcji, umożliwiając budowanie programu przez komponowanie struktur kontrolnych – w miejscu, w którym umieścimy blok z instrukcjami jest on traktowany jak pojedyncza instrukcja.

    W kodzie źródłowym programów bloki są wyróżniane na różne sposoby, przykładowo ograniczone przez if.. fi jako blok dla instrukcji if w ALGOLU 68, czy dowolne bloki instrukcji obejmowanie poprzez BEGIN.. END w Pascalu, PL/I, przy pomocy wcięć w Pythonie czy Haskellu lub poprzez nawiasy klamrowe w języku C i pochodnych.

    Historia[edytuj | edytuj kod]

    Przed programowaniem strukturalnym[edytuj | edytuj kod]

    Pierwsze komputery były programowane wprost z użyciem kodu maszynowego[1] lub z wykorzystaniem asemblera. Pierwsze asemblery przypadają na połowę lat 50. W 1954 roku Nathaniel Rochester napisał asembler dla IBM 701, natomiast w 1955 Stan Poley stworzył SOAP – asembler dla komputera IBM 650, początkowo programowanego wyłącznie przy pomocy kodu maszynowego[2]. Kontrola przepływu w programie odbywała się głównie przy pomocy warunkowych i bezwarunkowych instrukcji skoku, w ówczesnych komputerach IBM określanych jako branch lub instrukcje transferu[3][4].

    Wprowadzony w roku 1957 FORTRAN, pierwszy poważny język programowania wysokiego poziomu, główny nacisk kładł na formuły arytmetyczne. Występujące w nim struktury (a raczej instrukcje) kontrolne nie wykraczały daleko poza możliwości instrukcji skoku w asemblerach[4] – język, poza skokiem bezwarunkowym, udostępniał przypisywalne (assigned goto) i obliczalne (computed goto) instrukcje skoku, oraz zbliżone do obliczalnego goto wyrażenie arytmetycznego (nie logicznego) if. Skoki były wykonywane do etykiet reprezentowanych przez wartości liczbowe. Dodatkowo występowała też prosta pętla.

    ALGOL[edytuj | edytuj kod]

    Opublikowany w roku 1958 ALGOL 58 oraz jego dwa lata późniejsza, mocno rozwinięta wersja ALGOL 60, wprowadziły wiele kluczowych konstrukcji programistycznych, istotnych nie tylko z punktu widzenia programowania strukturalnego. Był to pierwszy język, w którym pojawił się koncept instrukcji złożonych – bloków – służących do grupowania instrukcji. Blok jest traktowany jako pojedyncza instrukcja i możliwe jest użycie go w miejscu dla niej przeznaczonym.

    Język ALGOL wprowadził również fundamentalne dla programowania strukturalnego konstrukcje: logiczne instrukcje warunkowe z opcjonalnym else, pętle for oraz instrukcję wyboru switch. Pozwolił też na deklarowanie procedur, w tym zagnieżdżonych w sobie, wraz z odpowiednim zasięgiem identyfikatorów. Instrukcja goto dalej pozostawała jednak ważnym elementem składniowym języka.

    Podstawa teoretyczna[edytuj | edytuj kod]

    Jako fundament teorii programowania strukturalnego określa się twierdzenie o programowaniu strukturalnym. Jego autorstwo przypisuje się najczęściej ’Böhmowi i Giuseppe Jacopiniemu, wskazując jako źródło ich pracę Flow Diagrams, Turing Machines And Languages With Only Two Formation Rules z maja 1966 roku[5]. W swojej pracy pokazali oni, że dowolny program zawierający skoki (czyli dowolny graf przepływu), może zostać znormalizowany do odpowiadającego mu ustrukturyzowanego grafu – zbudowanego z trzech podstawowych struktur: oraz wyrażającym odpowiednio: sekwencję, wybór oraz iterację. Ponieważ grafy przepływu mogą wyrażać dowolne funkcje obliczalne, to oznacza, że możemy też takie wyrazić przy pomocy tych podstawowych konstrukcji. W dalszej części pracy opisany jest język P′′ – pierwszy strukturalny język, dla którego udowodniono zupełność w sensie Turinga.

    Twierdzenie Böhma i Jacopiniego nie mówi o tym w jaki sposób tworzyć dobre programy strukturalne lub je analizować. Prace nad tymi zagadnieniami odbywały się głównie na przełomie lat 60 i 70, z istotnym wkładem dokonamy przez Edsgera Dijkstrę, Roberta W. Floyda, Tonyego Hoarea, Ole-Johana Dahla, oraz Davida Griesa.

    Dyskusja[edytuj | edytuj kod]

    Już na etapie projektowania języka ALGOL, w roku 1959, Heinz Zemanek rozważał ograniczenie użycia instrukcji goto, jednak jego uwagi zostały wtedy zignorowane[6]. Niedługo później Hoare proponował ograniczenie użycia skoków tylko do wyjść alarmowych, natomiast w roku 1966 razem z Wirthem proponowali ograniczenia w postaci instrukcji wyboru case[6][7].

    W debacie pomiędzy programistami dotyczącej popularyzacji programowania strukturalnego i ograniczeniu programowania opartego na goto najistotniejszym punktem jest praca Edsgera Dijkstry z 1974 roku A Case against GO TO Statemant opublikowana pod tytułem Goto Statement considered Harmful. Autor w sposób zdecydowany wyraża się przeciwko użyciu tej instrukcji:

    Instrukcja go to powinna zostać usunięta z wszystkich „wysokopoziomowych” języków programowania (to znaczy z wszystkich poza – prawdopodobnie - czystym kodem maszynowym)[6].

    Odwołuje się też do twierdzenia Böhma i Jacopiniego, które umożliwia pokazanie, że goto jest instrukcją zbędną. Podaje przyczyny, przez które programy używające skoków są trudne w analizie. Dijkstra proponuje też odpowiednie ograniczenia na struktury kontrolne, jak na przykład Instrukcja opuszczenia, tak by dalej pozwalały na odpowiednią analizę, jeśli zestaw podstawowych instrukcji okazałby się zbyt ograniczający.

    Jednym z pierwszych dużych komercyjnych projektów wykorzystujących programowanie strukturalne, który odniósł duży sukces było wykonane przez Harlana Millsa z IBM systemu indeksującego zbierane informacje dla New York Times.

    Mimo kolejnych sukcesów związanych z aplikacją technik programowania strukturalnego, jak i rozwojowi teorii jej poświęconej, spora liczba programistów wciąż opierała się ograniczeniu lub wyeliminowaniu instrukcji goto z użycia[8]. Donald Knuth w 1974 roku opublikował pracę Structured Programming with GoTo Statements[9], w której opisywał sytuacje gdzie użycie skoku upraszcza rozwiązanie bez wpływu na trudność w jego analizie.

    W roku 1987 na łamach Communications of the ACM po liście Franka Rubina „GOTO Considered Harmful” Considered Harmful[10] na nowo rozgorzała dyskusja dotycząca słuszności użycia goto, zarówno z głosami poparcia dla Rubina i użycia skoków, jak i mocnymi głosami przeciwko (razem z tytułami, stopniowo zawierającymi w coraz większej liczbie frazę „Considered Harmful”)[11][12]. Rubin twierdził:

    Wiara, że GOTO są złe, stała się doktryną religijną, niepodważalną żadnymi dowodami[10]

    Zdaniem edytora była to największa wymiana listów w historii forum[12]. Dyskusję uciął ostry list Dijkstry, poniekąd zawiedzionego poziomem dyskusji, jak i samymi próbami ponownej popularyzacji instrukcji goto[13][14].

    Wpływ na języki programowania[edytuj | edytuj kod]

    Popularyzacja programowania strukturalnego zaowocowała wprowadzeniem konstrukcji programowania strukturalnego, często inspirowanych ALGOLEM, do języków programowania, które wcześniej ich nie posiadały, takich jak FORTRAN, COBOL czy BASIC.

    Częste odstępstwa[edytuj | edytuj kod]

    O ile można obserwować zanik użycia goto, to istnieje niewiele czysto strukturalnych języków programowania. Najczęściej poza podstawowymi strukturami kontrolnymi pojawia się możliwość wczesnego wyjścia, łamiąc tym samym zasadę pojedynczego wyjścia z każdej struktury. Obsługa wyjątków również wykracza poza założenia programowania strukturalnego.

    Wczesne wyjście[edytuj | edytuj kod]

    Najczęściej spotykana jest możliwość wyjścia z danej pętli lub podprogramu. Na poziomie podprogramu jest to zwykle instrukcja return. W przypadku pętli są to instrukcje break (przerwij daną pętlę) lub continue (przerwij daną iterację i przejdź do następnej). W czystym kodzie strukturalnym można napisać równoważne programy z wykorzystaniem dodatkowych instrukcji warunkowych, jednak może istotnie zwiększyć złożoność programów. Język C jest jednym z wczesnych przykładów wprowadzenia tego typu konstrukcji. Niektóre nowe języki programowania wprowadzają instrukcje „etykietowanego break”, które pozwalają opuścić więcej niż jeden poziom zagnieżdżonych pętli w pojedynczym kroku.

    Wczesne wyjścia mogą powodować pewne trudności przy tworzeniu programów, związane na przykład z koniecznością zwalniania zaalokowanych zasobów przy każdym miejscu, w którym może być wykonany powrót z danego podprogramu. Występują różne podejścia: Pascal unika tych problemów nie dopuszczając tego typu konstrukcji, natomiast języki obiektowe wysokiego poziomu, takie jak C++ czy Java zawierają odpowiednie mechanizmy (RAII lub odśmiecanie pamięci) mające na celu ułatwienie pracy programiście.

    Kent Beck, Martin Fowler wraz ze współautorami swoich książek na temat refaktoryzacji stwierdzają, że mocno zagnieżdżone bloki instrukcji warunkowych mogą być trudniejsze w zrozumieniu niż bardziej spłaszczona struktura z wieloma punktami wyjścia.

    Pojedynczy punkt wyjścia nie jest tak naprawdę użyteczną regułą. Kluczem jest przejrzystość: Jeśli metoda jest prostsza z jednym punktem wyjścia, użyj jednego, w przeciwnym przypadku, użyj wielu[15]

    Herb Sutter i Andrei Alexandrescu również stwierdzają, że zasada pojedynczego wyjścia nie ma zastosowania w C++, jest tak za sprawą obsługi wyjątków i destruktorów, przez co każda funkcja może mieć wiele niejawnych punktów wyjścia[16].

    Odmienne zdanie wyraża natomiast Bertrand Meyer, który w 2009 opisał break i continue jako „stare goto w owczej skórze” i mocno odradzał ich użycie[17].

    Obsługa wyjątków[edytuj | edytuj kod]

    Badacze spierają się co do użycia wyjątków w kontekście programowania strukturalnego, jako że łamią one zasadę pojedynczego wyjścia. Cytując wcześniejsze badania (1999-2004) i podając własne, Westley Weimer i George Necula stwierdzają, że problem z wyjątkami polega na tym, że „tworzą ukryte ścieżki przepływu sterowania, o których programistom ciężko wnioskować”[18].Pojawiają się propozycje by sprowadzić wyjątki do pojedynczego wyjścia, jak i opinie, by pozostawić pełną dowolność w ich użyciu, jako że reguła pojedynczego wyjścia powstała przed pojawieniem się i popularyzacją wyjątków, a opakowywanie wyjątków by uczynić zgodnymi z regułą jednego wyjścia dodaje zbędne poziomy zagnieżdżenia utrudniając zrozumienie programów[19][20].

    Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

    • Paradygmat programowania
    • Programowanie obiektowe
    • Graf przepływu sterowania

    Przypisy[edytuj | edytuj kod]

    1. John von Neumann: First Draft of a Report on the EDVAC. [dostęp 2015-02-05]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-04-06)].
    2. The IBM 650 Magnetic Drum Calculator.
    3. IBM: SOAP II.
    4. a b Coding for the MIT-IBM 704 Computer.
    5. David Harel. On Folk Theorems. „Communications of the ACM”. 23 (7), s. 379–389, lipiec 1980. org/wiki/DOI_(identyfikator_cyfrowy)" title="DOI (identyfikator cyfrowy)">DOI: 10. 358892.
    6. a b c Edsger Dijkstra. Go to statement considered harmful. 11 (3), s. 147–148, marzec 1968. 1145/362929. 362947">10. 362947. atitle=Go+to+statement+considered+harmful&rft. date=marzec+1968&rft. volume=11&rft. aulast=Dijkstra&rft. aufirst=Edsger&rft. pages=147%E2%80%93148&rft_id=info:doi/10. 1145%2F362929. 362947&rft_id=https%3A%2F%2Fwww. edu%2Fusers%2FEWD%2Fewd02xx%2FEWD215. PDF">
    7. C. Hoare, Wirth. A contribution to the development of ALGOL. „Communications of ACM”. 9, s. 413–432, czerwiec 1966. atitle=A+contribution+to+the+development+of+ALGOL&rft. jtitle=Communications+of+ACM&rft. date=czerwiec+1966&rft. volume=9&rft. aulast=Hoare&rft. aufirst=C. &rft. pages=413%E2%80%93432">Sprawdź autora:2.
    8. P. J. Plauger: Programming on Purpose, Essays on Software Design. Prentice-Hall, 1993, s. 25. org/wiki/Specjalna:Ksi%C4%85%C5%BCki/9780137213740" title="Specjalna:Książki/9780137213740">ISBN 978-0-13-721374-0.
    9. Donald Knuth: Structured Programming with GoTo Statements. [dostęp 2015-02-08]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-10-23)].
    10. a b Frank Rubin. „GOTO Considered Harmful” Considered Harmful. 30 (3), s. 195–196, marzec 1987. atitle=%E2%80%9EGOTO+Considered+Harmful%E2%80%9D+Considered+Harmful&rft. date=marzec+1987&rft. volume=30&rft. aulast=Rubin&rft. aufirst=Frank&rft. pages=195%E2%80%93196">
    11. „'GOTO Considered Harmful’ Considered Harmful” Considered Harmful? . 30 (5), s. 351–355, maj 1987. atitle=%E2%80%9E%27GOTO+Considered+Harmful%E2%80%99+Considered+Harmful%E2%80%9D+Considered+Harmful%3F&rft. date=maj+1987&rft. pages=351%E2%80%93355">
    12. a b „'GOTO Considered Harmful’ Considered Harmful” Considered Further. 30 (6), s. 475–478, czerwiec 1987. atitle=%E2%80%9E%27GOTO+Considered+Harmful%E2%80%99+Considered+Harmful%E2%80%9D+Considered+Further&rft. date=czerwiec+1987&rft. pages=475%E2%80%93478">
    13. GOTO, One More Time. 30 (8), s. 659–662, sierpień 1987. atitle=GOTO%2C+One+More+Time&rft. date=sierpie%C5%84+1987&rft. pages=659%E2%80%93662">
    14. Edsger Dijkstra: On a somewhat disappointing correspondence. [dostęp 1987-05-25]. zły zapis daty dostępu
    15. Jay Fields, Shane Harvie, Martin Fowler, Kent Beck: Refactoring: Ruby Edition. Pearson Education, 2009, s. 274–279. org/wiki/Specjalna:Ksi%C4%85%C5%BCki/9780321603500" title="Specjalna:Książki/9780321603500">ISBN 978-0-321-60350-0. btitle=Refactoring%3A+Ruby+Edition&rft. au=Jay+Fields&rft. date=2009&rft. pub=Pearson+Education&rft. pages=274%E2%80%93279&rft. isbn=978-0-321-60350-0">
    16. Herb Sutter, Andrei Alexandrescu: C++ Coding Standards: 101 Rules, Guidelines, and Best Practices. Pearson Education, 2004. org/wiki/Specjalna:Ksi%C4%85%C5%BCki/9780132654425" title="Specjalna:Książki/9780132654425">ISBN 978-0-13-265442-5. btitle=C%2B%2B+Coding+Standards%3A+101+Rules%2C+Guidelines%2C+and+Best+Practices&rft. aulast=Sutter&rft. aufirst=Herb&rft. date=2004&rft. isbn=978-0-13-265442-5">
    17. Bertrand Meyer: Touch of Class: Learning to Program Well with Objects and Contracts. Springer Science & Business Media, 2009, s. 189. org/wiki/Specjalna:Ksi%C4%85%C5%BCki/9783540921448" title="Specjalna:Książki/9783540921448">ISBN 978-3-540-92144-8. btitle=Touch+of+Class%3A+Learning+to+Program+Well+with+Objects+and+Contracts&rft. au=Bertrand+Meyer&rft. pub=Springer+Science+%26+Business+Media&rft. pages=189&rft. isbn=978-3-540-92144-8">
    18. Westley Weimer, Necula George. „ACM Transactions on Programming Languages and Systems”. 30 (2). jtitle=ACM+Transactions+on+Programming+Languages+and+Systems&rft. au=Exceptional+Situations+and+Program+Reliability&rft. aulast=Weimer&rft. aufirst=Westley">Sprawdź autora:1.
    19. Jim Bonang: The Pragmatic Defense: Making Defects Easier to Find. kwiecień 2012. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-07-10)].
    20. Peter Ritchie: Single-Entry, Single-Exit, Should It Still Be Applicable In Object-oriented Languages? . 2008-03-07.

    Bibliografia[edytuj | edytuj kod]

    • Corrado Böhm, Giuseppe Jacopini. Flow diagrams, Turing machines and languages with only two formation rules. 9 (5), s. 366–371, maj 1966. 1145/355592. 365646">10. 365646. atitle=Flow+diagrams%2C+Turing+machines+and+languages+with+only+two+formation+rules&rft. date=maj+1966&rft. aulast=B%C3%B6hm&rft. aufirst=Corrado&rft. pages=366%E2%80%93371&rft_id=info:doi/10. 1145%2F355592. 365646">
    • Edsger Dijkstra. PDF">

    Podręcznik programowania strukturalnego Cisco Glc Zxsm

    Bezpośredni link do pobrania Podręcznik programowania strukturalnego Cisco Glc Zxsm

    Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

    Ostatnia aktualizacja Podręcznik programowania strukturalnego Cisco Glc Zxsm